петък, 9 октомври 2015 г.

Селска манджа


Едни от най-вкусните традиционни ястия се приготвят в глинени съдове. Ястието се готви бавно, продуктите и подправките смесват вкусовете и ароматите си постепенно и се задушават в собствения си сос. Получава се една неповторимо вкусна и ароматна гозба. А ако имаме и възможност да сложим глиненият съд на открит огън, тогава наистина ще се върнем във времето на нашите баби с най-вкусните манджи.
 

Продукти:
  • 800 г свинско месо
  • 1 глава лук
  • 1-2 моркови
  • 5-6 картофа
  • 1 чашка (100 мл) ориз
  • 200 г домати консерва
  • черен пипер
  • 1 дафинов лист
  • магданоз
  • червен пипер

Приготвяне:
Месото се залива със студена вода. Добавят се сол, зърна черен пипер и скилидка чесън. Вари се до готовност на месото. 
Лука се нарязва на дребно и се задушава в дълбок тиган с малко мазнина. Добавя се ориза и се запържва до прозрачност. Прибавят се морковите нарязани на колелца, картофите, нарязани на едро и доматите. Слага се и свареното месо, накъсано на порции.  Ястието се овкусява със сол, смлян черен пипер, дафинов лист и магданоз.


Прехвърля се в глинен съд и се залива с 3 ч. ч. бульон от вареното месо.



Глиненият съд се поставя в студена фурна и манджата се пече до попиване на течността от продуктите. Ястието може да се приготви и в тавичка, но вкуса няма да е същият. 


Да ви е сладко!


25 коментара:

  1. Много апетитно гърне, Хриси! Вкусът ми е познат, че и приготвено на печка на дърва.... няма такъв аромат, като готвеното на дърва, знаеш :)
    Придърпвам едната чиния :) а на теб - хубав край на седмицата!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много ти благодаря, Пепи за топлия коментар!
      Няма по-хубаво и вкусно от бабината манджа, приготвена на печка на дърва!
      Поздрави и уютна вечер!

      Изтриване
  2. Вкусноо! Спомням си баба как ми приготвяше разни гозби на печка на дърва през зимата, точно в гърне. Трябва да си го припомня, нека само застудее още малко и да започнем да палим печките.
    Задължително ще си взема едно гърне на вилата и ще си приготвя такава вкусотия.
    Прегръдки, мила! Усмихнат уикенд!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Габи, много хубави и топли спомени! Радвам се, че ти ги припомних!
      А като запалите печката на вилата ме извикайте, аз ще донеса гърнето :)
      Прегръдки, мила!

      Изтриване
  3. Христинка, това е любимата ми бабина манджичка! Поздравления за това, че съхраняваш старите български рецепти! Нека уикенда ти бъде хубав, топъл и уютен!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Петя, и аз като теб обичам и приготвям често старите български гозби. Трябва да ги съхраняваме и предаваме на младите!
      Поздрави и прекрасени почивни дни, мила!

      Изтриване
  4. Чудничко,тъкмо се чудех какво да сготвя,идеята е прекрасна,за което благодаря!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Вили, много се радвам, че съм била полезна!
      Весел уикенд!

      Изтриване
  5. Хриси, какво не давам за тази вкусотия сега! Просто до тук усещам аромата, но само си преглъщам! Една любима моя гозба си приготвила! Чудесна е! Сърдечни поздрави, мила!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Люска, каквато си фурия, сигурно докато ти отговоря и ти вече си я спретнала :))
      Поздрави и прекрасни почивни дни!

      Изтриване
  6. Хриси, чудесна е тази манджичка! Ако знаеш колко моля бабата на моя човек да ми записва, когато готви нещо... Ей така - днес готви леща, драсва ми нейния начин. Но защо ми било, те нейните рецепти били обикновени. А аз точно това искам! Та просто исках да кажа благодаря, защото обожавам този домашен вкус и уют!
    Поздрави. :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз ти благодаря, Гери за хубавите думи! В къщи освен традиционната скара :) обичаме по-обикновените и така наречени стари манджи. Когато имам възможност не пропускам да готвя в глинени съдове.
      Поздрави и усмихнати почивни дни, мила!

      Изтриване
  7. Ето това е и моя любима манджичка (с ориз и картофи, макар за някои тази комбинация да е странна, за мен си е традиционна и типична). :)
    И особено с домашен хляб или питка... Фантазия!
    Поздрави, Хриси!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Светле!
      Тези видове ястия навяват домашен уют и са предпочитани в много домове и с добавка на домашен хляб, както казваш е фантазия :)
      Поздрави и усмихнати почивни дни!

      Изтриване
  8. Хриси, много вкусно изглежда. Точно такава манджа не съм правила, но да знаеш, че този факт ще бъде променен много скоро. Моя приятел и велик кулинар Жоро Бордовски отричаше комбинацията картофи с ориз, но аз я харесвам. Помня, че и моята баба приготвяше подобно ястие, но без месо.
    Хубава неделя!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Веси, всеки си има своята кухня и затова сме се събрали тук да я споделяме и обменяме опит. Пробвай рецептата, може и да ви допадне. Ние я харесваме, въпреки, че предимно у дома се яде скара :) , но отвреме на време и сготвям някое ястие :)
      Поздрави и спокойна вечер, мила!

      Изтриване
    2. Рекох скоро - и ето - преди малко се насладихме на тази гозба. Ама наистина се насладихме, отдавна не бяхме хапвали нещо такова, което създава невероятен уют. Дъжда трополи навън, а у дома ухае на чудна манджица...Благодаря, ще я правя често, съвсем мъничко нещо промених и се надявам да ми позволиш да я запиша и в блога си - да си я имам подръка.
      А за скарата - който си има къща, си има и барбекю и си прави скара:)) Ние у дома рядко хапваме - после няма отмирисване, нито абсорбатор, нито отворен прозорец спасява положението. Аз не съм и особен фен на скарата, обичам повече месце, не толкова производните с кайма. Но на вас да ви е сладко:)!
      И ако имаш други такива рецепти - не ги пази само за вас:))
      Подсети ме за едне постна подобна манджа, която прави моята леля, ще споделя скоро и аз!
      Хубава седмица!

      Изтриване
    3. Много се радвам, Веси, че сте се насладили на тази вкусна манджа и ви е създала домашен уют! :)
      Ще се радвам да я прочета и в твоя блог, пречупена през твоя поглед и... ще чакам и рецептата на леля! :)
      Весела, топла и уютна седмица, Веси!

      Изтриване
  9. Страхотна е! Особено в пръстен гювеч и както казваш - на печката с дърва! Незабравим аромат и вкус!
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Няма такъв уют, Инче, както миризмата на вкусна манджа :)
      Поздрави, мила!

      Изтриване
  10. тази манджа я знам от моята баба ,вечна и памет ,когато си ходех на село ваканциите ме гощаваше с тази манджичка �� ,късаше всичкия зеленчук от градината .Още помня аромата .Благодаря ви Ина ,че ме върнахте детството .
    .

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз благодаря за отзива! Радвам се, че съм ви върнъла към хубави спомени! :)
      Поздрави и прекрасен ден!

      Изтриване
    2. ох, това бързане :)) върнала исках да напиша :))

      Изтриване
  11. Хриси, днес и аз направих ,,Селска манджичка,, но не сложих ориз и месце,а гъби и грах. Стана чудесна постна манжичка.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Теменуга, манджата търпи импровизации, така че кой както му е вкусно, така и може да си я сготви. Важното е да почувстваме удовлетворение от резултата. :)
      Поздрави!

      Изтриване