петък, 27 март 2015 г.

Боядисване и декупаж на яйца



Червените и шарени яйца са символ на Великден. Има много начина за боядисване на яйца, всеки е намерил своята си техника и метод, но и аз ви предлагам няколко уникални идеи за красиви яйца.

Най-напред се боядисват червените яйца. С първото червено яйце се прави кръстен знак върху челата на всички в семейството и след това яйцето се поставя до иконата.

Боядисване с туткал





В 200 мл вода се поставят 2 с. л. туткал, изчаква се туткала да поеме от водата и да набъбне. Съдът се поставя на водна баня до разтварянето на туткала
Боичките се поставят в малки чашки и се разтварят с по 1 ч. л. топла вода. Във всяка чашка се поставя клечка за уши, с които се нанасят цветовете.
Яйцата се измиват с течаща вода и се сваряват около 6-7 минути.
Взема се топлото яйце, потапя се в туткала и с помощта на клечките се поставят различни цветове, които се разливат и преливат един в друг.
Яйцето се поставя върху малка чашка да изсъхне.
Като изсъхнат хубаво се полират с олио.
Яйцата преди да се сложат да изсъхнат могат да се поръсят с малко брокат или дребни декорации за маникюр.






Вместо туткал може да се използва желатин, като 10 г желатин се залива с 100 мл вода.
По този начин яйцата изсъхват по-бавно.

Украса на яйцата с техника декупаж





За техниката с декупаж са небходими красиви салфетки с по-дребни елементи, четка за рисуване и един белтък.
Белтъкът се разбива леко с вилица. Това е нашето лепило.
Изрязват се елементи от избраната салфетка, като се използва най-горният слой.
Мотива се прикрепя към свареното и охладено яйце и с помощта на четката, потопена в белтъка се залепя.
Яйцето се оставя настрана и след като изсъхне мотива се продължава с облепянето на яйцето, докато добие завършен вид.
За техниката декупаж белите яйца са по-подходящи.




Снимките са от миналата година и не са с много добро качество, за което се извинявам. :)

Яйца от Великден 2017 година










Великденски яйца 2018 година







И тази година яйцата ми са по същата технология, като предните години, но има и малко новости в боядисването на яйцата.
Яйцата на снимките, където са напръскани се правят по следния начин:
Яйцето се поставя в туткала (може да си разтопите желатин,  ефекта е същият). Поставя се върху малка чашка и суха четка за рисуване се топва в суха боя и се напръсква върху яйцето. Яйцето леко се завърта и процедурата се повтаря. Оставя се да изсъхне.

На снимките има боядисани яйца, като преди това са обвити стегнато с дантела, и след това се капе върху дантелата от вече разтворените бои. Оставят се да поизсъхнат и дантелата се премахва.

Великденски яйца 2019 година
Тази година внесох малко повече креативност в боядисването на яйцата. Както бях писала миналата година след като топна яйцето в туткал, след това със суха четка и суха боя го напръсквам и боята се стича, и остава тук-там на точици.
След като изсъхнат яйцата, с четка за рисуване ги доукрасих с перлени бои. От боята се взема на върха на четката и леко се минава през яйцето.
Същата технология може да се направи вместо с туткал с разтворен желатин във вода.









Великденски яйца 2020 година
Здраве, мир, любов и благополучие нека има във всеки дом!
Светли Великденски празници!





















Великден 2021 година

Тази година в боядисването на яйцата внесох малко новост, поне за мен.  Използвах мрежичките, в които продават лук или картофи, но тези по-мекичките. Топлото яйце го обвивам в мрежата, пристягам го с конец и след това го овалвам в топлият туткал или желатин. Върху мрежичката накапвам малко от перлените бои и поставям яйцето на скара. След като малко е позасъхнало, отстранявам мрежата и оставям яйцето хубаво да изсъхне. Получиха се доста интересни и красиви яйца.






 
И тази година се наслаждавахме на много уханни и пухкави козунаци, които приготвих по тази рецепта. Имаше голямо разнообразие на аромати и плънки - домашно озахарени портокалови корички, шоколадови капки, стафиди, фурми, лимонова кора и ром.  За първа година направих и плънка с тахан халва и няма да е за последна. Но царицата на нашата трапеза беше козунака Кръфин
 




Нека имаме слънчеви и здрави дни, нека се радваме на малките неща, които имаме и сме благодарни на обичта и любовта, която получаваме!


28 коментара:

  1. Хриси, чудесно изпълнение. И аз правя декупаж по същия начин. Стават много шарени и интересни яйцата по този начин.
    Поздрави и прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  2. И аз миналата година ги направих с декупаж и станаха много хубави.
    Твоите също са много хубави, Хриси. С декупажа се внася толкова настроение в яйцата. :)
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  3. Искам да попитам какъв е този туткал?За пръв път чувам за това

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Туткала е вид лепило произведено от животински кости, кожи и т. н. Безвредно е и се използва от художниците и дърводелците. Виж повече в гугъл.

      Изтриване
  4. от къде се взема туткал

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Този коментар бе премахнат от автора.

      Изтриване
    2. ...от специализираните магазини за художествени материали

      Изтриване
  5. Хриси, декупажа ти е възхитителен! Много ми харесват, отдавана не съм правила, но сега ме предизвикваш! Прекрасни са! Прегръдка!

    ОтговорИзтриване
  6. Прекрасни са Хриси! По-миналата година и аз правих с декупаж по същият метод с белтък, но този с желатина не ми беше познат. Всъщност за първи път виждам твоите яйца и много ми харесаха. Наистина прекрасни!

    ОтговорИзтриване
  7. Хриси, невероятен творец си, създаваш толкова много красота! Яйцата са повече от прекрасни!

    ОтговорИзтриване
  8. А моя декупаж не стана хубав, може би не съм взела подходящи салфетки?

    ОтговорИзтриване
  9. Хриси, много ми харесаха, страхотни са, тези с туткала са с много красиви цветове, каква боя си ползвала, обикновено попадам на едни убити цветове...:( Салфетките също са ти много красиви...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Веси, благодаря!
      Едната боя е течна бисерна от Лидл - 6 цвята, а другата е суха в капсули - 6 цвята за бисерни яйца от Кауфланд на фирма ,,МЕТ МА'' ООД.
      За да имат този блясък трябва и боята да е бисерна или седефена.

      Изтриване
  10. Този коментар бе премахнат от автора.

    ОтговорИзтриване
  11. Хриси, ама каква красота цари при теб! Кое от кое по-пъстро и интересно! Много полезна публикация! Прегръдки от мен!

    ОтговорИзтриване
  12. Не бой се за снимките,предават цялата прелест на яйцата,Хриси!Поздравления за старанието да ги изрисуваш,нашариш и декорираш толкова ефектно!Не знам какво е туткал и от къде се купува,но яйцата са станали невероятни,по-красиви преливащи се шарки не съм виждала другаде!
    А питката в предходната публикация е самото съвършенство!Като идея,изпълнение и оформление е ненадмината,браво,поздравявам те най-искрено!

    ОтговорИзтриване
  13. Благодаря ви, мили дами! Не съм очаквала толкова много да се харесат моите яйца и съм трогната от хубавите коментари!
    Техниката с туткала съм я научила от моята майка и винаги я прилагам за боядисване на яйцата за Великден.
    Не е трудно, даже е забавно. Специално за нея гледайте да не смесвате много цветове, защото яйцата стават тъмни.
    За декупажа избирайте по-малки мотиви. С тях се работи по-лесно.
    На всички пожелавам да направите най-веселите и пъстри яйца, и много да се забавлявате при правенето им! :)

    ОтговорИзтриване
  14. Прекрасни са ти всичките яйчица, Хриси, кое от кое по-красиво. Чудна публикация, такова хубаво настроение създава! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  15. Невероятна красота ти сътворила, Христинка! Много обичам да боядисвам яйца.
    Хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Тили!
      Радвам се, че са ти харесали моите яйца!
      Поздрави и хубав утрешен ден!

      Изтриване
  16. Чудни яйца си направила миналата година Хриси.Навремето баба ми използваше туткал за боядисване на яйца.Знам също техника за боядисване на яйца с желатин, но със сладкарски бои.Отскоро навлезе и декупажа като техника за боядисване на великденските яйца.Яйцата могат да се рисуват и с восък като това става със специална писалка.
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ели, благодаря! Боядисването с туткал го зная от моята майма, така че това е стара технология. Има вече много и различни технологии и нека всеки си избере това, което най-много му харесва и допада.
      Поздрави и от мен!

      Изтриване
  17. И аз винаги съм искала поне 2-3 айца със салфетки да направя, но децата имат още по-голям мерак, изпреварват ме, радата ми яйцата и реших, че каквото и да опитвам, ще е след години, като им секне ентусиазма;) Дотогава ще ги оставя да се забавляват. Много са красиви, Хриси, много!
    Хубава нова седмица!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Марте, вярвам че твоите яйца са много по-хубави от моите, защото са направени от най-милите и сръчни ръчички :) Радвай се и се забавлявай заедно с децата докато са малки, че знаеш ли колко бързо порасват и тогава, ще ти липсва точно тази детска помощ.
      Прегръдки на всички ,,бояджии''! :))

      Изтриване
  18. Otnosno tytkala nie parvo sled kato sa svareni i osthe topli nanazaime boite sas klechka i sled tova gi potapaime v tytkala i gi zlagame varxy metla da izsaxnat i taka boite se razlivat i stavat mnogo krasivi

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте! Съгласна съм с Вас, относно обратният начин на използване с техниката с туткал. На мен ми се е случвало, като не ми се разлеят хубаво шарките и да го потопя за втори пък в туткала.
      Поздрави и весел Великден! :)

      Изтриване
  19. Здравейте!Търсех лесна рецепта за козуначени кифлички и попаднах на рецепта във вашия профил.Приятно съм изненадана от лесните и с не много продукти рецепти.Непременно ще ги пробвам.Изглеждат много вкусни и красиви, поздравления.Весели великденски празници и Бог да е с вас в това хубаво начинание!

    ОтговорИзтриване